Gwałtowne pogorszenie nastrojów konsumpcyjnych w Niemczech

Inflacja i czwarta fala epidemii psują Niemcom ochotę na zakupy. Wyraźnie spada barometr nastrojów konsumenckich, informuje Deutsche Welle.

Na przełomie roku nastąpiło wyraźne pogorszenie nastrojów konsumenckich. Głównymi przyczynami są rosnące wskaźniki zakażeń Covid-19 i wysoka inflacja. Takie wnioski zawiera badanie firmy GFK, według którego barometr zmniejsza się o 5 punktów już drugi miesiąc z rzędu. Tymczasem ekonomiści spodziewają się dalszych spadków.

– Wysoka liczba infekcji spowodowana IV falą pandemii oraz idącymi za tym ograniczeniami, jak również znaczna podwyżka cen, wywierają coraz większą presję na nastroje Niemców – wyjaśnił ekspert GFK Rolf Bürkl. Jak dodał, najdotkliwszy cios zadała handlowi zasada 2G (zakupy tylko dla zaszczepionych i ozdrowieńców).

Zaniepokojenie budzą także mutacje wirusa. W tym kontekście słabo wypadają prognozy dotyczące początku 2022 r. ponieważ wariant omikron szybko się rozprzestrzenia.

Przyszłoroczna prognoza konsumpcji nadal jest uzależniona od przebiegu pandemii. Według GFK, szybka i skuteczna reakcja powinna doprowadzić do złagodzenia ograniczeń sanitarnych, a tym samym do zwiększenia konsumpcji.

Jeśli jednak dojdzie do nasilenia infekcji i kolejnych fal epidemii, powrót ożywienia gospodarczego będzie niezwykle opóźniony. Dlatego perspektywy ekonomiczne konsumentów ulegają stałemu pogorszeniu. Ostatni raz niższą wartość barometru nastrojów konsumenckich GFK odnotowała w kwietniu. Spadają także oczekiwania dotyczące płac i dochodów biznesowych.

Ponadto negatywny wpływ na życie Niemców wywierają rosnące ceny energii i żywności, które osłabiają siłę nabywczą portfeli. Istnieje niebezpieczeństwo, że w perspektywie średnio- i długoterminowej uruchomiona zostanie spirala inflacyjna. Taka prognoza oznacza, że związki zawodowe będą domagać się znacznie wyższych płac, aby zrekompensować inflację, a przedsiębiorstwa będą w związku z tym nadal podnosić ceny.

W związku z tym skłonność Niemców do robienia większych zakupów w styczniu spadnie do jeszcze niższego poziomu – Deutsche Welle cytuje końcowy fragment raportu GFK.

Czym żyje Polska i Świat dowiesz się z najnowszej

Oglądaj BiznesInfo.tv

Inspirujące historie poznasz w i